tiistai 18. marraskuuta 2014

360-virtuaaliesitys

Case: 360-virtuaaliesitys, jossa neljän koulutusalan (hius, sote, auto, raksa) työssäoppimispaikan panoraamakuviin on upotettu ammatillisia opetussisältöjä sekä esimerkkejä yhteisten aineiden integroinnista, mobiiliohjauksesta ja virtuaalisuuden hyödyntämisestä työssäoppimisessa. 
Lyhytlinkki: urly.fi/jns


1. MITÄ
Kerro, mitä menetelmää, laitteita ja sähköisiä oppimisympäristöjä kokeiltiin. Mikä oli pedagoginen tavoite?


Pedagogisena tavoitteena on ollut rakentaa uudenlainen, mahdollisimman aidon ja autenttisen kuvan eri alojen tyypillisistä työssäoppimispaikoista luova verkkosivusto, 360-virtuaaliesitys joka koostuu panoraamakuvista. Sivustolle on tarkoitus rakentaa oppimateriaalia alan keskeisten ja/tai oppimisen kannalta erityisen haasteellisten osa-alueiden oppimisen tueksi. Sisällöt tulevat olemaan hyödynnettävissä sekä koulussa, että itseopiskelussa kuin työssäoppimisen aikana verkossa, nettiselaimen kautta myös mobiililaitteella. 



2. MITEN
Miten menetelmiä ja laitteita käytettiin?
Miten sähköisiä oppimisympäristöjä hyödynnettiin?


Visumo-palvelussa tila kuvattiin ja muodostettiin esitys selaimeen yhdessä oppilaitoksen sisältöasiantuntijoiden, opettajien ja suunnittelijoiden, kanssa. Sisällönhallinnan kautta voi oppilaitos itse muokata sisältöä täpän taakse koska vain. Visumo-palvelun (visumo.fi) ja sisällönhallinnan tuottaa ja tarjoaa Valopi Oy.

Sisältöjä, kuvia ja videoita, kuvattiin videokameralla ja erillisellä mikrofonilla äänittäen. Videoita editoitiin, jälkiäänitettiin ja niihin lisättiin tekstityksiä. 360-virtuaaliesityksen riinnalla käytetään julkisia verkkosivija, kuten blogia tai avointa moodle-kurssia. Sisältönä avautuu myös QR-koodien takaa. 



3. HAVAINNOT
Mikä toimi, mikä ei toiminut?


Ammattiopettajien ja yhteisten aineiden opettajien yhteistyö sujui hyvin ja oli hyvin hedelmällistä. Integroinnin mahdollisuuksia nähtiin runsaasti - vasta pieni osa ideoista ja suunnitelmista ehdittiin toteuttaa. Laajan, neljä alaa kattavan kokonaisuuden hahmottaminen oli alussa melko haasteellista mutta meneillään oleva hanke hyvin tuki ja aikataulutti monen eri toimijan yhteistyöskentelyä. Kokonaisuuden lisäksi yksittäisten sisältöjen, kuten videoiden teko vaati suunnittelua, kuvauksen ja editoinnin asiantuntijuutta ja kaikkien tiivistä yhteistyötä.

Mitkä ovat seuraavat kehitysaskeleet?


360-virtuaaliesitys on vasta valmistumassa, joten siitä ei ole vielä käytännön kokemuksia. Mukana olleet opettajat ovat kuitenkin innostuneita uudesta oppimisympäristöstä ja näkevät sen hyvänä lisänä paitsi työssäoppimisen aikaisena mutta myös työssäoppimisjaksolle perehdyttävänä työvälineenä.

Millaista palautetta sait pilotista opiskelijoilta ja/tai työpaikkaohjaajilta, muilta opettajilta?


Tekijät, opettajat ja suunnittelijat, ovat itse tyytyväisiä mutta opiskelijoiden palautetta saadaan vasta myöhemmin kun sivusto valmistuu.  



4. SUOSITUS
Kenelle suosittelisit toimintamallia?


360-virtuaaliesitys sopisi kaikille ammatillisille aloille. Alkukustannusten takia ympäristö kannattaakin hankkia vähintään alakohtaisesti tai useamman alan yhteishankintana kuten tässä tehtiin. 360-virtuaaliesitys kannatta hankkia ostopalveluna. Hankerahoituksella ostimme panoraama-kuvauksen, sivuston rakentamisen ja palvelintilan vuokran. Jatkossa sivusto saatetaan siirtää omalle palvelimelle ja sitä voidaan päivittää myös itse. Sisältöä voidaan laajentaa ja syventää paljon nyt tehdystä – nyt tehdyt sisällöt toimivat esimerkkeinä mahdollisuuksista.  



5. LISÄTIETOA

Koulutuskeskus Salpaus, suunnittelijat Erkki Brotkin ja Hanna Toijala (projektipäällikkö).

Sähköpostit etuniimi.sukunimi(at)salpaus.fi

Alat, opettajat ja yritys/työssäoppimispaikka, jossa 360-kuvaukset tehtiin.
Hiusala: Lehtori Karita Wallivaara. Salon Mazic, Lahti.
http://www.salonmazic.fi/

Sosiaali- ja terveysala: Opettaja Laura Laakkonen. Attendo hoivakoti Wellamo, Lahti.
http://www.attendo.fi/Hoivakoti-Wellamo

Autoala: Lehtorit Taisto Uutela ja Tuomo Hemmilä. Varikko, J. Kärkkäinen Oy, Lahti.
http://www.varikko.com/varikko-lahti/

Rakennusala: Opettaja Harri Kaija, lehtorit Sakari Kalliokoski ja Tapani Sauramäki. Kariston työmaakoulu, Lahti.
http://www.salpaus.fi/rakennusala/kariston-tyomaakoulu-lahti/Sivut/default.aspx

Yhteiset aineet, kielet: Opettaja Maija Ihanainen.
Yhteiset aineet, matematiikka, fysiikka, kemia: Opettaja Sanna Komulainen

Linkki verkkosivuun, kuvaan, videoon tms.
360-virtuaaliesitys osoitteessa
http://bit.ly/virtuaalitop 



 

3 kommenttia:

  1. Näyttää kyllä upealta, olisi kiva saada omallekin alalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos palaute hyvää, voitaisiin yrittää saada muillekin aloille, ei iso raha jos toimii

      Poista
  2. Valokuvaan voi tehdä pienimuotoisemmin samantyyppistä suomalaisella some-työkalulla: ks. thinglink.com

    VastaaPoista