tiistai 18. marraskuuta 2014

Äidinkielen kurssin suorittaminen yksilöllisesti blogia hyödyntäen

Case: Äidinkielen kurssin suorittaminen yksilöllisesti blogia hyödyntäen.
Lyhytlinkki: urly.fi/jno

MITÄ

ÄI4-kurssin ja ammattiaineen integroimista blogia hyödyntäen aluksi yhden luontoalan opiskelijan kohdalla hänen TOP-jaksonsa aikana. Opiskelija loi blogipohjan Bloggeriin, ja sinne koottiin aihepiirejä ja tehtävänantoja, joita opiskelija teki/tekee TOP-jaksonsa aikana.

Tavoitteena oli, että opiskelija voi suorittaa viimeisen pakollisen äi-kurssin omaan tahtiinsa, sillä hänellä oli kolme aiempaa äidinkielen kurssia hyväksiluettu lukio-opintojensa perusteella. 


MITEN

Varsinainen ohjaus blogin perustamiseen ja erilaisten ongelmatilanteiden ratkaiseminen tapahtui siten, että luontoalan opettaja Hanna Salminen neuvoi opiskelijaa. Minä en olisi osannut auttaa, sillä minulla ei ole kokemusta blogin käytöstä juuri ollenkaan. Perustin kyllä itsellenikin blogin, mutten ole ehtinyt harjoitella juurikaan sen käyttöä. 


HAVAINNOT

Koin hyvänä sen, että opiskelijan blogiteksteihin oli helppo päästä käsiksi. Hankalaa äidinkielen opetuksen näkökulmasta oli se, että blogiteksteihin ei pystynyt suoraan tekemään merkintöjä esimerkiksi oikeakielisyysvirheiden merkitsemiseksi. Tietysti yleiskommentoinnin pystyi julkaisemaan tekstin lopussa, mutta yksittäisiä kirjoitusvirheitä ei ole järkeä kommentoida sitä kautta. Wordin kommentoi-ominaisuutta kaipasin, mutta toisaalta ollaanko äidinkielen opetuksessakin menossa enemmän yleisempään suuntaan – onko tarpeellista takertua yksittäisiin kielivirheisiin?

Myöhemmin sain opiskelijalta järjestelmänvalvojaoikeuden hänen blogiinsa eli pystyin tekemään merkintöjä itse teksteihin. Pystyin esimerkiksi yliviivaamaan punaisella värillä kohtia, joissa oli jotakin korjattavaa. Tämäkin on ihan hyvä menetelmä, mutta silti toivoisin nimenomaan kommentointimahdollisuutta, joka Wordissa on. Joihinkin yliviivattuihin kohtiin olisin halunnut selittää, mikä siinä on pielessä.

Sain opiskelijalta seuraavia kommentteja kokeilusta, kun pyysin niitä:

Huono kommunikoida vaan sähköpostin ja blogin kautta.
Pitäis katsoa yhdessä tehtävät läpi.
Mun mielestä vähän turha tuo blogi juttu.”

Kommentteihin voin kuitenkin lisätä sen verran, että olemme nähneet opiskelijan kanssa satunnaisesti koulun käytävillä, joten hän on voinut esittää mieltään askarruttavia kysymyksiä myös kasvokkain. Toki ohjeena on myös ollut, että epäselvien tehtävänantojen kohdalla on hyvä kysyä esim. sähköpostitse lisäohjeita.

Toisaalta olen itsekin hieman samaa mieltä sen suhteen, että miksei tehtäviä voisi hoitaa myös perinteisesti sähköpostin välityksellä. En itse näe kovin suurta lisäarvoa blogissa välineenä – toki se on ikään kuin portfolio, johon tiettyyn aiheeseen liittyviä tekstejä saa koottua, ja ne jäävät sinne talteen paremmin kuin sähköpostiin. Jos on taiteellinen ihminen, blogissa pääsee tuomaan omaa persoonaansa paremmin esiin kuin pelkän Word-tiedostoon tehtävän harjoituksen kautta.

Seuraavia kehitysaskeleita
  • Tehtävien integroiminen entistä enemmän ammattialaan liittyviksi. Tätä varten tarvitsee yhteistyötä ammattiaineen opettajien kanssa.
  • Ohjauspaja, jossa sekä opettaja että opiskelijat saisivat alkuohjauksen blogin käyttöön. 
  • Taustatuki tarvitsee olla, mikäli joitakin ongelmia blogin käytön suhteen ilmenee. Itse en koe vielä hallitsevani blogia siten, että uskaltaisin ottaa sitä yksin opetuskäyttööni. Tarvitsen ns. taustatuen, jolta joko minä tai opiskelija itse voi kysyä neuvoa. 


4. SUOSITUKSET

Äidinkielen tehtävien tekeminen blogiin, ja sitä kautta kurssin suorittaminen esimerkiksi TOP-jakson aikana sopii opiskelijalle, joka on itsenäinen, motivoitunut suorittamaan kurssin, hallitsee tietotekniikan – erityisesti tässä tapauksessa blogin käytön. Toisaalta myös opettajan pitää tietää ja hallita jonkin verran blogin käyttöä, jotta tarpeen vaatiessa voi neuvoa opiskelijaa. 


5. LISÄTIETOA Koulutuskeskus Salpaus, Saija Pohjola / Hanna Salminen, luonnonvara-ala. Opiskelijan työssäoppimispaikka on Lahden vesisamoilijat ry:llä.

Opiskelijan blogi nyttapahtuu.blogspot.fi/

Kuva 1. Tässä on esimerkki, miten blogissa näkyy merkitsemiäni kirjoitusvirhekohtia.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti