tiistai 18. marraskuuta 2014

Äidinkieli integroituna ammatillisten opintojen raportointiin blogissa

Case: Äidinkieli ja ammatilliset tekstitaidot integroituna ammatillisten opintojen, projektien ja työssäoppimisen raportointiin blogeissa, liiketalous

Tavoitteina oli ottaa aloittavalla merkonomiryhmällä käyttöön jo opintojen alusta lähtien sosiaalisen median välineitä. Mukana tässä pilotissa oli 6 opiskelijaa, jotka suorittavat työssäoppimista 1 pv / vko lukuvuoden 2014-15 ajan sekä 3 opiskelijaa, jotka hopsiensa mukaisesti ovat työssäoppimassa välillä pidempiäkin rupeamia.

Opiskelijat ovat perustaneet blogit, joista on tarkoituksena tulla koko opiskeluajan täydentyvä blogikooste niin, että työssäoppimisjaksojen lisäksi kuvataan myös työelämälähtöisiä projekteja blogien avulla. Ammattiosaamisen näytöillekin on omat välilehtensä.

Facebookiin perustetun ryhmän kautta on vaivatonta siirtyä opiskelijoiden blogeihin.
Blogien kirjoittaminen ja työstäminen on toiminut oppimispäiväkirjana ja reflektointivälineenä ja esimerkiksi Ammatilliset tekstitaidot –opintoviikko (äidinkielen atto-opinnoista) on voitu toteuttaa pitkälti blogikirjoittamisen muodossa. Osa oppitunneista on käytetty blogipäivityksiin, osa blogityöstä on tehty kotona.

Edelleen tällä paikkakunnalla  yrittäjille on tarkkaan perusteltava blogien käyttö, erityisesti kuvaaminen blogiin. Osa kaupan ryhmittymistä varmistaa asian ryhmän johdolta yhtenäisen linjan varmistamiseksi. Jonkin verran rajoituksia (”erillissopimuksia”) on blogipäivittämisiä ajatellen tullut.

WhatsApp-ryhmä

Erityisen hieno asia on ollut WhatsApp-ryhmän perustaminen luokan kanssa. Erinomainen ja nopea keino jakaa ajankohtaisia käytännön ohjeita ja tietoja ryhmän jäsenten kesken! Itselleni uusi asia oli mm. se, että ohjeita ei aina sinnekään tarvitse ehtiä / pystyä kirjoittamaan; voit esittää asiasi ryhmälle WhatsAppissa myös puhumalla. Tätä kanavaa käyttävät opiskelijat myös omaan keskinäiseen kanssakäymiseensä, mikä liittyy kouluasioihin (tapaamisten sopimiseen, luokkatilojen tarkistamiseen, uusista projekteista informointiin…).


Mitä tarvittiin?

Netikettiohjeistusta atk-tukea tarvittiin opintojen alussa  opettajan perehdyttämiseen työvälineisiin että opiskelijoiden ohjaajamiseen blogien luomisessa ja blogikirjoittamisessa. Perustekniikka oli opiskelijoilla hallinnassa jo ennen ensimmäisiä työssäoppimispäiviä.

Mitä kehitettävää?

Ehdottomasti opettajana toivoisin voivani kommentoida kunnolla ja ajan kanssa blogeja enemmän kuin olen tähän mennessä tehnyt. Ohjausta ja koulutusta uusimpien some-välineiden käytössä tarvitsen ilman muuta jatkossakin. 

Myös opiskelijoille on tullut vastaan joitakin teknisiä ongelmia ja puutteita – ajan kanssa ne varmasti ratkeavat. Tarpeen vaatiessa  sovimme jatkossakin tekniikan ohjausaikoja. Työssäoppiminen on varsin alkuvaiheessa kaiken kaikkiaan. Projekteja ulkopuolisilta toimeksiantajilta on alkanut tulla, joten blogeihin riittää aiheita. Monella on jo tässä vaiheessa arvioiden erinomainen alku blogille, vaikkapa emmistamerkonomi.blogspot.fi ja irenemerkonomiksi.blogspot.fi.

Lisätietoja
Lehtori Leena Kukkonen, Ammattiopisto Nurmes

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti