tiistai 18. marraskuuta 2014

Laajennetun työssäoppimisen opiskelijat työprosesseja kuvaamassa

Case: Laajennetun työssäoppimisen opiskelijat ovat tehneet näkyväksi oppimistaan Blogger-blogissa omilla mobiililaitteillaan ottamillaan kuvasarjoilla työprosesseissa rakennusalalla.

Mitä ja miten? 
Opiskelijat kuvaavat työmaiden työprosesseja Blogger-blogiinsa työssäoppimisen ajalta ja täydentävät teoriaosuuksia ja linkkikokoelmaa ko. postauksiin talven pidempien teoriaopintojen aikana. Käytäntö on korvannut paperiset työssäoppimispäiväkirjat. Erityisesti maarakennuksen laajennetun työssäoppimisen opiskelijoilla on talvella vähemmän käytännön töitä. Osa opiskelijoista on myös tehnyt muistiinpanoja Bloggeriin oppitunneilta.

Havainnot 
Viime aikoina on ollut havaittavissa, että työmaille ei haluta viedä sitä parasta älylaitetta vaan otetaan mukaan vanhempi enemmän kosteutta ja putoamista kestävä kännykkä. Tällöin kuvien siirtämiseen blogiin tarvitaan kotona tietokone. Alalle on muutenkin tyypillistä, että jos haluaa päivittää blogia tai edes katsoa sähköpostia työmaalla, on oltava omassa kännykässä dataliittymä.

Opiskelijoiden into ja taidot käyttää blogia ovat olleet hyvin vaihtelevat. Kolmannen vuoden opiskelijat ovat aiemmin tottuneet tekemään yhden rivin mittaisia päivittäisiä työssäoppimispäiväkirjamerstä. Tästä kulttuurista heitä pitää ohjata pois, jotta päivityksistä tulee yksityiskohtaisempia ja tarinallisempia. Jatkossa opastamme opiskelijat blogien käyttöön heti opintojen alussa ja käytämme sitä myös oppilaitoksessa tehtävissä opinnoissa, jotta väline on tuttu työssäoppimaan siirryttäessä. Olemme ajatelleet varata viikottain perjantaille aikaa blogin tekemiseen ohjatusti.

Aiemmin käytimme wikispacesia sähköisenä työssäoppimispäiväkirjana ja sen seuraaminen oli opettajalle helpompaa. Nykyisessä Blogger-blogissa helpompi kuvien lisääminen on kuitenkin parempi piirre.

Bloggeriin kertyneestä työssäoppimispäiväkirjasta ja tehdystä opinnäytteestä muodostuu työnhaussa käyttökelpoinen materiaali.

Suositus 
Kuvallinen oppimispäiväkirja/-portfolio tuo oppimiseen ja ohjaukseen paljon lisää mahdollisuuksia. Sen systemaattinen käyttö kannattaa ottaa haltuun, vaikka viekin vielä ensimmäisen kokeilun jälkeen sekä opettajan että opiskelijoiden aikaa.

Lisätietoja
Lehtori Jukka Palonperä, Ammattiopisto Tavastia


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti