tiistai 18. marraskuuta 2014

WhatsApp kansainvälisen työssäoppimisen ohjauksessa

Case: WhatsApp kansainvälisen työssäoppimisen ohjauksessa ja ammattiosaamisen näyttöjen dokumentoinnissa - tekstiä, kuvaa ja videointia hyödyntäen talonrakennusalalla.

Ammattiopisto Nurmes
CASE -kuvaus

Raksa Ranskassa työssäoppimassa

Ketkä?

Talonrakennusalan 3. vuoden perustutkinto-opiskelijoista kolme opiskelijaa oli työssäoppimassa Ranskassa neljä viikoa.
Ryhmänohjaajana ja työssäoppimisen ohjaajana lehtori Jukka Kärkkäinen.

Mitä?

Opiskelijoiden työssäoppimisen valmennuksessa suunniteltiin kolmea vaihtoehtoa, ohjauksen välineeksi ja korvaamaan top-päiväkirjan:
    - Perustettiin suljettu ryhmä Facebookiin
    - Perustettiin blogit
    - Muodostettiin WhatsUp –ryhmä, yksi opiskelijoista
        - Ryhmässä: opiskelijat, top-ohjaaja, kv-vastaava ja hankepäällikkö
Käytettiin WhatsApp –sovellusta opiskelijoiden kv-työssäoppimisen ohjauksessa.


Miten?

Perillä opiskelijat totesivat, että nettiyhteys on käytettävissä vain iltaisin läheisessä baarissa. Tämä osaltaan vaikutti siihen että WhatsApp oli helpoin ja käytännöllisin tapa yhteydenpitoon.
   
Kuukauden aikana 17 kontaktia, iltaisin noin klo 10 Suomen aikaa. Alkuvaiheessa opiskelijat lähettivät tekstiä, sitten kuvia ja myöhemmin myös videota joiden perusteella opettaja pystyi seuraaman työtehtäviä ja niiden etenemistä, sekä käymään keskustelua teksti- ja puheviestein työtehtävistä, sekä suomalaisten ja ranskalaisten rakennustapojen eroista. Työtehtäviä dokumentoitiin kuvin ja videoin. Suoritettiin ammattiosaamisen näytöstä osanäyttö.
Havainnot
• Nettiyhteys rajoitettu, vaikutti sovelluksen valintaan, joten oli hyvä että oli vaihtoehtoja.
• WhatsApp toimi hyvin ja oli opiskelijoille ja opettajalle tuttu sovellus
• Opettajalle hankittiin älypuhelin
• Opiskelijat käyttivät omia laitteita
• Yhteydenpito sai myönteisen palautteen opettajalta ja opiskelijoilta, ainutlaatuinen tapa seurata työtehtäviä ja niiden etenemistä
• Ammattiosaamisen näytöstä, seinärakennuksen osanäyttö
• Hyvä olla ”varasuunnitelma” mitä sovellusta käytetään
• Työpaikkaohjaaja ei ollut mukana WhatsApp - ryhmässä


Suositus WhatsApp ja toimintamalli

• WhatsApp on erinomainen sovellus kv-topin ohjaukseen ja työprosessien dokumentointtiin
• Työssäoppimisen ohjaukseen kun välimatkat ovat pitkiä
• Työvaltaisen opetuksen ohjaukseen, kun opiskelijat ovat eri työpaikoilla
• Työtehtävien ja oman osaamisen dokumentointiin ja reflektointiin• Ammattiosaamisen näyttöihin
• Arviointiaineistoa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti